Közlekedési baleset Ausztriában

A KGFB és Európa 1.rész: Ausztria

A KGFB és Európa 1.rész: Ausztria

Forrás:http://kötelező-biztosítás-kalkulátor.hu

Hazánk Európai Unióba történő belépésével (2004) alapvetően megváltozott a gépjárművekre vonatkozó biztosítási struktúra is. A korábban csak a magyarországi közlekedésben okozott károkra vonatkozó KGFB-szerződések hatálya nemzetközi lett. különböző egyezmények ( pl. rendszámegyezmény) hatására a magyar kötelezőt más országokban is elfogadják- igaz, az elfogadás módja, az illetékes hatóságok ügyvitele, reagálása országonként merőben különbözik. Az alábbiakban áttekintünk néhány országot, ahová gyakran járnak magyar autósok, s ahol károkozás esetén jó felkészülni bizonyos előre nem várt eseményekre....


Kezdjük a Sógorokkal, azaz Ausztriával! Magyar autósok általában akkor okoznak kárt nyugati szomszédainknál, ha az Alpokban kalandoznak gépjárművükkel. Sík terepviszonyokhoz szokott magyarjaink igencsak bizonytalanok a biztonságos, ám ennek dacára meredek hegyi utakon. Ha Ausztriában magyar autós kárt okoz, az alábbiakra kell felkészülnie:


1. Az osztrák rendőrség alaposan átvizsgálja az autót, ellenőrzi műszaki állapotát ( pl. megtörtént-e a téli gumi felhelyezése). A bánásmód udvarias, de szigorú: amennyiben valamilyen hiányosságot találnak, bírságot szabnak ki, függetlenül attól, hogy adott helyzetben a magyar autós okozta-e a kárt, avagy sem. Nagyon fontos: míg Magyarországon a kisebb balesetek esetében a sofőrök kicserélik a kötelező biztosítás meglétét igazoló betétlapot, és ezzel le is van rendezve. Az osztrákok még a kisebb balesetekhez is rendőrt hívnak, főleg, ha észreveszik, hogy külföldi a rendszámunk...

2.A felelősségbiztosítást illetően: a vonatkozó dokumentumokat - amennyiben azok csak magyarul olvashatók - mindenképp lefordítják németre, ez időigényes, mert gyakran nehezen találnak erre vállalkozó fordítót. A káresemény kivizsgálása igencsak alapos, akár több napot is igénybe vehet, aki például síelni indul, az könnyen tönkreteheti egy közúti balesettel tervezett pihenését. Azt tanácsoljuk tehát, hogy lehetőség szerint Ausztriában nagyon óvatosan vezessünk! Ne keveredjünk bele semmibe!

3.Ám, ha már úgy hozta az élet, hogy részesei lettünk egy közúti balesetnek, nehogy elmenjünk a helyszínről, mert akkor minden esetben körözést adnak ki a kocsira, és ha megtalálnak, akár még a börtönben is kiköthetünk ( nemrégiben így járt egy fiatal házaspár: 8 napig voltak a sitten, mielőtt tisztázva szerepüket, hazaengedték volna őket. Hiába volt felelősségbiztosításuk.

4. Ha rendőrségi kihallgatásra kerül sor, mindenképp kérjünk tolmácsot, még akkor is, ha van valamiféle német nyelvtudásunk! Az osztrák- német ugyanis más, mint a német-német, nemcsak kiejtésben, hanem szókészletében is. Könnyen lehet, hogy gépjármű-felelősségbiztosítással kapcsolatos hivatalos kifejezések mást jelentenek egy osztrák hivatalnok értelmezésében, mint itt, Magyarországon.

 

Összefoglalva tehát: legyünk óvatosak, s mihelyst úgy véljük, hogy kárt okoztunk, ügyeljünk arra, hogy mindig legyen  valaki, aki képviseli érdekeinket. Legyen az ügyvéd, tolmács, akárki.
Csak jó legyen!
GBP